hallo,
ik zou graag weten hoe ik in 3d solid vorm een buis naar boven (of naar onder, te zien hoe je dit bekijkt) kan laten krullen.
Alvast bedankt,
:D
Het is dus gewoon een bocht aan de buis maken?
Ik heb daar eens een redelijk snelle methode voor gevonden (kan ook omslagtig zijn, ma bon), je tekent gewoon de buitenkant van het stuk buis maar dan wel rechthoekig, dan doe je hetzelfde voor de binnenkant van de buis, je plaatst die binnenkant proper dat het perfect concentrisch is met de buitenkant, dan fillet je de randen met als radius de helft van de diameter (doe dit met de binnen en buitenkant), dan subtract je gewoon de binnen van de buitankant en je hebt je uitlopend buisje (bij een variabele buidiameter kun je het bijna niet met autocad, maar dan heb je mechanical desktop of inventor of catia of pro/e nodig, waar je met variabele filletradiussen kan werken)
Hoepelijk begrijp je me een beetje, maar indien je nog een vraag hebt mag je me gerust maieln of het hier zeggen natuurlijk :)
alvast bedankt voor die info.
ik wil toch even verduidelijken dat ik geen buis wil met de bedoeling van een buis maar een volle buis. gewoon de ronde vorm die in spiraalvorm naar boven loopt (en rekening houd met punten waar het moet paseren) zoals op volgende img
(https://cadsite.be/smf/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.geocities.com%2Fthomas_vermeir%2Ftestje.JPG&hash=0cda34ca7637cdeaf3fff51e525d1b959f01ded0)
je kan het bekijken als een ijzeren rail die over een van die rode lijnen loopt. en waarom wil ik dat in solid :d omdat ik dat wil kunnen renderen ofcourse :d
alvast bedankt.
Mja, net eens geprobeerd en in autocad zelf lukt het me totaal niet (is ook redelijk logish, als je in autocad zelf wilt gaan extruderen volgens een path zit je met het probleem dat je path in een vlak moet liggen en je geen spiralen kunt nemen), in mechanical desktop kun je het echter wel makkelijk met 3dpath (zit bij part modelling)
Ik vermoed dat het dit is dat je wilde bekomen:
(https://cadsite.be/smf/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhome.scarlet.be%2F%7Emasselin%2Funtitled.JPG&hash=25bdf2319f9ca86a376ba6dc156026e5025bd44d)
SCHITTEREND! dit is het :D
wat moet ik nu doen om dit te kunnen tekenen? (welke progs etc)
alvast erg bedankt!
Citaat van: NefasDaywalkerSCHITTEREND! dit is het :D
wat moet ik nu doen om dit te kunnen tekenen? (welke progs etc)
alvast erg bedankt!
Het is in mechanical desktop 2004 gemaakt (tekentijd ongeveer 10 minuutjes), gewoon die spline tekenen, een nieuwe part aanmaken, dan met am3dpath de spline (die de centerlijn voorstelt) aanvinken met als startpunt hhet begin ervan. Dan vraagt het programma of hij een sketchplane moet maken, kies voor yes, of gewoon enteren, dan weer enteren (richting van x en y speelt toch gene rol, het xyvlak is toch hetzelfde), teken nu een cirkel op het startpunt en dan via amprofile maak je daarvan een profiel. Dan met amsweep de spiraal gaan vormen, gebeurt automatish.
In autocad zit er een ingeladen tekening van een zuiger met veer, die veer is echter nit perfect, het zijn allemaal cirkelbogen die geroteerd zijn en dan aaneen geplakt via union.
ok danku voor de oplossing. ik ga het zeker eens uitproberen van zodra ik kan.
in 3dmax 1 seconde werk :)
Citaat van: TeQnologiein 3dmax 1 seconde werk :)
Ja zeg, in inventor is het ook maar een kwestie van seconden, as definiëren, profile definiëren en op maat maken, springcommando, alle gegevens invoegen en ook klaar :P
Citaat van: Beli MawrMja, net eens geprobeerd en in autocad zelf lukt het me totaal niet (is ook redelijk logish, als je in autocad zelf wilt gaan extruderen volgens een path zit je met het probleem dat je path in een vlak moet liggen en je geen spiralen kunt nemen), in mechanical desktop kun je het echter wel makkelijk met 3dpath (zit bij part modelling)
Ik vermoed dat het dit is dat je wilde bekomen:

Beste Beli mawr,
In AutoCAD kun je voor het path bij extruderen ook de polylijn-entiteit van 3DPOLY nemen, die niet in een vlak hoeft te liggen.
Als je deze polylijn splined (commando PEDIT) kun je deze in eerste instantie niet meer gebruiken als path, maar als je deze trimt (commando TRIM) of breekt(commando BREAK) krijg je een permanent splined polylijn.
En een permanent splined polylijn is weer wel bruikbaar als path bij het commando EXTRUDE.
Groetjes HofCAD CSI.
beste hofcad,
hoe doe ik dit dan presies? (graag een stap voor stap uitleg)
alvast bedankt,
Citaat van: NefasDaywalkerbeste hofcad,
hoe doe ik dit dan presies? (graag een stap voor stap uitleg)
alvast bedankt,
Beste NefasDaywalker,
Je kunt bijvoorbeeld de volgende stappen maken:
1) Teken een ruimtelijke 3D polylijn met het commando 3DPOLY
Bijv.: 3DPOLY 0,0 @0,54,0 @-54,0,12 @0,-54,12 @54,0,12
@0,54,0 @-54,0,12 @0,-54,12 @54,0,12 @0,54,0 @-54,0,12
@0,-54,12 @54,0,12 @0,54,0 <enter>
2) Edit deze polyline met het commando PEDIT en optie Spline
3) Teken aan het einde een haakse lijn met het LINE commando
4) Offset deze lijn met het OFFSET commando
5) Extend de 3D polylijn tot deze laatste lijn met het commando EXTEND
6) Trim de 3D polylijn weer tot de eerste lijn met het commando TRIM
7) Verwijder de twee hulplijnen met het commando ERASE
8 ) Maak een nieuw coordinatensysteem aan een uiteinde van de
polylijn met het commando UCS en de optie ZAxis
9) Teken een cirkel met het commando CIRCLE
10) Extrudeer de cirkel met het commando EXTRUDE en gebruik de optie
bij de 3D-polylijn de optie Path
11) Verwijder de 3D polylijn met het commando ERASE
12) Zet het coördinatensysteem terug met commando UCS en optie World
De nauwkeurigheid van de figuur is afhankelijk van het aantal segmenten
wat men tekent met het commando 3DPOLY en van de AutoCADvariabele
Splinesegs.
Hopelijk werken mijn plaatjes ook inspirerend, want je kunt 3D objecten
meestal beter in bijvoorbeeld INVENTOR of SOLID EDGE maken.
Groetjes HofCAD CSI
Voor grafische stap voor stap uitleg:
http://freefilehosting.net/play.cfm?id=8C15DA97-CF1F-D571-A0BAC460D243128DPS Wat vind je van mijn stap voor stap uitleg in het plaatje, is die voldoende?Voor toepassing bij een Gimmick-glas:
http://freefilehosting.net/play.cfm?id=8C0AE877-CF1F-D571-A2AAF25105B1ED19 Je kunt misschien ook op ideeen komen door een alternatieve spiraal
zonder lisp, vanuit een polygon met gebruik van .XY filter:
http://freefilehosting.net/play.cfm?id=A592E4F1-CF1F-D571-A16F4153B61BCB44 Je kunt misschien ook op ideeen komen door een alternatieve spiraal
met lisp:
http://freefilehosting.net/play.cfm?id=A59E3B58-CF1F-D571-ACFAB85974E2097Chttp://www.cadtutor.net/forum/viewtopic.php?t=1463http://www.cadtutor.net/forum/viewtopic.php?t=74 Je kunt misschien ook op ideeen komen voor algemeen in 3D:
http://www.caddigest.com/subjects/autocad/tutorials/select/index.htm
Citaat van: HofCADPS Wat vind je van mijn stap voor stap uitleg in de plaatjes?
Zeer knap gemaakt!
Beste HofCAD,
Heel erg bedankt voor de uitleg!
de stap voor stap is heel goed alsook de screens op die links :D
ik was er direct met weg,
prachtig gewoon haha :D
Citaat van: NefasDaywalkerBeste HofCAD,
Heel erg bedankt voor de uitleg!
de stap voor stap is heel goed alsook de screens op die links :D
ik was er direct met weg,
prachtig gewoon haha :D
Beste NefasDaywalker,
Ik was blij met je dank, het is misschien leuk voor je om nog eens te
kijken naar mijn reactie met de 'stap voor stap uitleg' daar ik een aantal bijlagen heb toegevoegt.
Is je tekening overigens gelukt?
Groetjes HofCAD CSI
alles lukt
maar als ik dan de cirkel extrude
en ik kies het path
dan zegt hij
Cannot extrude along 3D spline path.
Cannot extrude along this path
kan ik trouwens na het tekenen van die buis ze renderen?
ik kan verstaan dat inventor simpeler is om dat te doen :d maar ik ben niet vertrouwd met inventor.
uw stap voor stap uitleg is heel voortreffelijk hoor! :d
het helpt enorm. ik zou zeggen als het mij volledig gelukt is.
toon ik er een screen van :d
Groeten, en thx
ik kan wel de cirkel extruden door de hoogte ofzo das geen probleem :d
en ik heb ook al gezien dat hij renderbaar is dan :d
al wat ik nog moet weten is, wat is het met extruden langs dat path.
hoe doe ik dat. :d
alvast bedankt hofcad voor mij zo te helpen!
Citaat van: NefasDaywalkerik kan wel de cirkel extruden door de hoogte ofzo das geen probleem :d
en ik heb ook al gezien dat hij renderbaar is dan :d
al wat ik nog moet weten is, wat is het met extruden langs dat path.
hoe doe ik dat. :d
alvast bedankt hofcad voor mij zo te helpen!
Beste NefasDaywalker,
Een 3D polylijn die getekend is met het commando 3DPOLY kun je
gebruiken als path, mits hij niet gesplined is en niet entiteits gesloten is.
Indien je dus een 3D poylijn met het commando PEDIT splined ,
gaat het dus normaal niet.Maar na toepassing van de truuk,
dat je er een stukje van afknipt met het commando TRIM of dat je er een stukje vanaf breekt met het commando BREAK, gaat het wel.
Voor het splinen heb je:
POLYLINE Layer: "0"
Space: Model space
Handle = 2E
Open space :o
Points not coplanar. No area calculatedNa het Splinen heb je:
POLYLINE Layer: "0"
Space: Model space
Handle = 2E
Open spline space :(
Points not coplanar. No area calculated.Na het trimmen of breaken heb je weer:
POLYLINE Layer: "0"
Space: Model space
Handle = 3E
Open space :lol:
Points not coplanar. No area calculated.Merk dus op dat je na het breaken of trimmen er niet meer staat
'Open spline space', en men noemt de polylijn die ontstaan is: een permanent splined polylijn.
Dit is vanwege het feit, dat je met de optie Decurve van het commando
PEDIT, het splinen niet meer ongedaan kunt maken.
Als je dus mijn uitgewerkt voorbeeld volgt kun je dus niet de boodschap
krijgen 'Cannot extrude along 3D spline path', want je hebt geen spline
meer.
Als je dit uitprobeert, kijk dan ook eens met het commando LIST :shock: , zodat je ziet of mijn bewering klopt.
Groetjes HofCAD CSI.
beste hofcad,
het is mij gelukt!
hier een screenshot ervan:
(https://cadsite.be/smf/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.geocities.com%2Fthomas_vermeir%2Ftest2.GIF&hash=a3e8ae6b3beb352a223ac665f0c1d06867ebdb37)
ok hier ben ik weer,
beste hofcad zoals je ziet, heb je mij enorm geholpen.
met deze hulp ben ik al een heel eind verder geraakt. maar toen ik dacht dat het ineens tot aan de finish zou lukken duikten er twee nieuwe probs op die wrs niet van een moeilijke aard zijn om op te lossen.
hier zie je een foto van een testje wat ik met buizen getekend heb, een groene, met daarin een stuk een roode buis.
nu wil ik die rode buis subtracten van de groene, zodanig dat er zo een halve buisvorm uitgehouwd is uit die groene. piece of cake denken we maar er duikt toch een probleem op.
je ziet hier dus de rode buis die in de groene buis zit voor een stuk.
je ziet ook meteen het tweede probleem, wat een raare vormen zijn dat aan die hoeken? eenig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan vermijden?
wat doe ik als ik subtract.
ik typ in substract
dan vraagt de pc vanwaar ik moet subtracten, dan kies ik de groene buis,
druk op enter, en dan vraagt die wat ik moet subtracten, dan kies ik de rode buis. en dan geeft hij volgende error:
The Boolean operation on solids failed.
Modeling Operation Error:
Inconsistent edge-face relationships.
dit is dus een groot probleem :D
de foto:
(https://cadsite.be/smf/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.geocities.com%2Fthomas_vermeir%2Ftestjerailing.JPG&hash=510deb08d3a423702822e2336a9616f1c07a1a6c)
Citaat van: NefasDaywalkerok hier ben ik weer,
Beste NefasDaywalker,
Ik heb een tweetal vragen aan je:
1) Die 'veerbuis' die je hebt getekend, is dat een permanent splined
polylijn?
2) Toen je de cirkels plaatste heb je het UCS met de optie ZAxis wel
goed uitgericht, door de zaxis te laten wijzen naar de start van het
tweede segment?
Daarnaast wil ik opmerken dat als in de echte wereld draad om een te
scherpe hoek buigt, je ook geen mooie hoeken krijgt.
Tips:
1) Zet in een winding meer segmenten binnen het commando 3DPOLY.
2) Als je polylijn met commando PEDIT splined, kun je door vooraf de AutoCAD variabelen Splinesegs en Splinetype te varieeren, de spline
vorm ook beinvloeden.
(Maak er wel voor het extruderen met het commando TRIM of BREAK een permanent splined polylijn van.)3) Zorg dat bij plaatsen van cirkels de Z-richting van het UCS de richting heeft van het eerste segment.
Graag wil ik antwoord op mijn eerste twee vragen, en kun je de
coordinaten en/of afmetingen van veerbuis niet geven.
Groetjes HofCAD CSI.
(PS Kijk nog eens naar mijn voorbeelden, want daar zie ook deels de
invloed van verschillende werkmethoden.)
beste hofcad csi,
de veerbuis is een 3d polyline. ik heb de stappen gevolgd van het stukje er af te trimmen. en toen lukte het om die cirkel te extruderen.
die cirkel werd overigens correct getekend, de assen zijn juist geplaatst. met de z naar het tweede segment.
ik ga eens wat proberen met meer segmenten, waarschijnlijk ligt het idd hier aan. (dit was dan ook maar een test.
nu zit ik nog enkel met het probleem van het subtracten van de rode buis uit de groene buis.
groetjes en bedankt!,
Nefasdaywalker
Citaat van: NefasDaywalkerbeste hofcad csi,
de veerbuis is een 3d polyline. ik heb de stappen gevolgd van het stukje er af te trimmen. en toen lukte het om die cirkel te extruderen.
die cirkel werd overigens correct getekend, de assen zijn juist geplaatst. met de z naar het tweede segment.
ik ga eens wat proberen met meer segmenten, waarschijnlijk ligt het idd hier aan. (dit was dan ook maar een test.
nu zit ik nog enkel met het probleem van het subtracten van de rode buis uit de groene buis.
groetjes en bedankt!,
Nefasdaywalker
Beste Nefasdaywalker,
Het spijt me dat ik moet zeggen, dat ik betwijfel dat de 3D-polylijn
met het commando PEDIT is gesplined.
Je veerbuis ziet er namelijk veel te hoekig uit; en je hebt in mijn
uitgewerkt voorbeeld duidelijk kunnen zien welke mooie vloeiende
vorm ik kreeg.
Ook je voorlaatste tekening had deze vloeiende vorm, en dus is mijn
vraag:
Wat is het verschil in werkwijze tussen je eerste en tweede tekening?Mij lukt het namelijk altijd wel goed, zoals je kunt zien in onderstaand bijgevoegd voorbeeld.
Groetjes HofCAD CSI.
PS Waarom stuur je niet de coordinaten of afmetingen van je veerbuis op?
Zie voor een voorbeeld van een beeldstandaard://
http://freefilehosting.net/play.cfm?id=CA3BB63D-CF1F-D571-A5D1861B7ACECE2B
http://spaces.msn.com/members/HofCAD/PersonalSpace.aspx?_c11_PhotoAlbum_spaHandler=TWljcm9zb2Z0LlNwYWNlcy5XZWIuUGFydHMuUGhvdG9BbGJ1bS5GdWxsTW9kZUNvbnRyb2xsZXI%24&_c11_PhotoAlbum_spaFolderID=cns!1p2PNZ7oD-OJSKMYPbXVhJwQ!105&_c=PhotoAlbum&_c02_owner=1
beste hofcad.
ik kan verstaan dat je eraan twijfelt dat ze met pedit gesplined is.
maar het is wel zo. ik heb ondertussen al een gewone spiraal getekend, en alles lukt perfect, ook subtract etc.
het eenige verschil tussen de spiraal en mijn hoekige versie is dat ik niet met vier hoeken werk.
wel met vier zijdes.
maar op elke zijde liggen 4 punten waar de polyline doorloopt,
zo krijg je na het splinen enkel de hoeken afgerond en derest nog recht.
ik weet ondertussen wat mijn probleem was, en het is zoals je zegt.
te scherpe hoeken.
overigens is de foto op je link heel mooi! :D
de reden waarom ik de coordinaten niet opstuur is omdat ze gewoon maar een probeersel waren, en dus niet vastliggen. maar ik zal eens een tekening maken en de screen ervan posten (met afmetingen) zodat u kan zien hoe ik die hoekige splined polyline gemaakt heb. wederom zijn de maten willekeurig.
groetjes,
Nefasdaywalker
(https://cadsite.be/smf/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.geocities.com%2Fthomas_vermeir%2Fuitleg.GIF&hash=cc50928d61b7009e784891c497e55e6f57181583)
Citaat van: NefasDaywalkerbeste hofcad.
Beste NefasDaywalker,
Proficiat en bedankt voor het mooie plaatje en de uitleg, waarbij ik denk dat vele mensen
hierdoor geinspireerd zullen raken.
Bij deze wil ik je er op wijzen dat op
http://www.spaug.org/LISP_Index03.Htmleen routine
Spl2pl.vlx kunt downloaden, die zowel een 2D- als een 3D-
spline
(gemaakt met het commando SPLINE) omzet naar naar een polylijn.
Ook op
//
http://newsline.cadalyst.com/code/browseyear.cfm?fullyear=2003
staat een file bij december 2003
spline-to-pline.lsp waarmee dit kan.
Dit zal je nieuwe mogelijkheden geven bij het commando EXTRUDE, daar
deze polylijn ook geschikt is als Path en dat zonder mijn truuk.
Groetjes HofCAD CSI.
PS De extra kromme(boog) bij de
beeldstandaard in het onderstaande
plaatje is getekend met het SPLINE commando, en is daarna met de
routine Spl2pl omgezet naar een 3D polyline.
http://freefilehosting.net/play.cfm?id=CB8B465A-CF1F-D571-A8FD115E0235AFBB
Citaat van: NefasDaywalker
:D
Beste NefasDaywalker,
Laatst kwam ik weer een leuke LISP-programma TUBE.LSP tegen op het internet,
waarbij een subprocedure
FITPOLY zit. :oops:
Deze subprocedure kan de polylijn van het commando 3DPOLY splinen
met een op te geven aantal segmenten en een op te geven graad, waarbij
het resultaat een polylijn is; die men kan gebruiken voor het path van
het commando EXTRUDE. :lol:
Dit geeft je weer een andere mogelijkheid, om de vorm van je kromme
te beinvloeden; dus experimenteer er rustig mee op los.
Groetjes HofCAD
CSIhttp://www.schorsch.com/download/tube/PS1 Gaat het nog steeds goed met het 3D gebeuren? :wink:
PS2 Vandaag reageerde Bart in ander bericht 'Number of vertices'
en schreef tevens over mijn waarschijnlijke kaalheid. :twisted:
Om even in dezelfde humorsfeer te blijven: Laatst zag ik een oude man
vooruit strompelen, dat was U toch zeker niet Mister NefasDaywalker?
Zo ja, drink dan oude Geuze, want daar wordt je fit van en je krijgt
misschien volgens Bart haaruitval.
Drink overigens geen Guinness, want dan wordt je net als Beli Mawr
verslaaft aan mechanical desktop, inventor, catia of pro/e. :shock:
Maar daar is eigenlijk ook niks mis mee! 8)
Citaat van: HofCAD
Drink overigens geen Guinness, want dan wordt je net als Beli Mawr
verslaaft aan mechanical desktop, inventor, catia of pro/e. :shock:
Maar daar is eigenlijk ook niks mis mee! 8)
Guinness heeft daar niks mee te maken hoor :P, ik ben al snel verslaafd geraakt aan tekenen op pc, ik doe het al van mijn twaalfde 8), maar een guinnessje van tijd tot tijd smaakt enorm, en het overigens nog gezond ook :pintje: :P en helaas werk ik nog niet in pro/e, maar de rest is gewoon zalig :D
beste hofcad csi,
het 3d tekenen gaat nog steeds goed.
al ben ik dan eigenlijk nog niet verder begonnen aan de rest ;)
verder kan ik u zeggen dat ik liefst van al duvel drink :d maar ik denk dat je daar eerder kaal van word dan haar van krijgt :p