CADsite forum

AutoCAD => AutoCAD probleem => Topic gestart door: Red 0.18 op wo 15 09 2010, 09:50:11

Titel: Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: Red 0.18 op wo 15 09 2010, 09:50:11
Goedemorgen, mijn probleem is dat ik een tekening heb met circa 20 layouts met verschillende ucs'en in acad/civil 2011 en circa 6000 teksten. Nu wil ik graag dat de tekst word gedraaid naar de horizon van mijn ucs en dus viewport.

Ik heb dit al een keer gedaan door mbv geopus de tekst om te zetten naar een hoogtepunt en dan vervolgens in civil een label te genereren en deze te draaien naar de ucs. Maar dit is behoorlijk veel werk.

Heeft er misschien iemand een oplossing?

Mvg
Red 0.18
Titel: Re:Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: roy_043 op wo 15 09 2010, 10:54:41
Bedoel je met "meedraaiend" dat dezelfde teksten ongeacht het UCS altijd horizontaal staan? Dit kan volgens mij niet met standaard AutoCAD teksten.
Titel: Re:Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: Red 0.18 op wo 15 09 2010, 11:05:55
Dit bedoel ik idd. dat in elke viewport ongeacht de ucs de tekst horizontaal staat.
Ik heb torient al geprobeerd maar die kent alleen de optie "most readeble" en dan kijkt acad naar de ucs en draait de tekst nog alle kanten op.
Titel: Re:Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: EddyBeerke op wo 15 09 2010, 12:54:41
Probeer eens een block met atrribute en die anotative te plaatsen:
Citeer
Als u -block typt achter de opdrachtprompt, worden de volgende prompts weergegeven.

Enter block name or [?]: voer een naam in of typ een ?

Block Name

De naam van het blok. De naam kan uit maximaal 255 tekens bestaan en kan letters, cijfers en spaties bevatten, evenals elk speciaal teken dat niet door Microsoft Windows en het programma wordt gebruikt voor andere doeleinden, als de systeemvariabele EXTNAMES is ingesteld op 1.

Als u de naam van een bestaand blok invoert, verschijnt de volgende prompt:

Block "NAME" already exists. Redefine it? [Yes/No] <N>: Voer y of n in, of druk op Enter

Wanneer u een blok opnieuw definieert, kunt u automatisch alle verwijzingen naar dat blok bijwerken. Attributen die zijn toegewezen aan bestaande blokreferenties, worden in de tekening niet gewijzigd. Bij nieuwe invoegingen in het blok hoeft u echter geen attributen op te geven, tenzij de attribuutdefinities zijn opgenomen in de nieuwe blokdefinitie (gebruik ATTREDEF om blokken die al attributen bevatten, opnieuw te definiëren).

Specify insertion base point or [Annotative]: Geef een punt (1) op, typ a of druk op Enter

Het punt dat als basispunt gespecificeerd is, wordt voor volgende invoegingen van het blok gebruikt. Als basispunt wordt gewoonlijk het midden of de linkerbenedenhoek van het blok gebruikt. Het basispunt is tevens het punt waarom het blok bij het invoegen kan worden geroteerd. Een blok met een rotatie van 0 wordt georiënteerd aan de hand van het UCS dat actief is op het moment dat het blok wordt gemaakt. Wanneer u een 3D-punt invoert, wordt het blok op een bepaalde hoogte ingevoegd. Als u geen Z-coördinaat opgeeft, wordt de huidige 3D-hoogte gebruikt.

Typ a om een annotatief blok te maken.

Create annotative block [Yes/No] <N>: Voer y of n in, of druk op Enter

Als u yes invoert, wordt het blok annotatief.

Match orientation to layout in paper space viewports [Yes/No] <N>: Voer y of n in of druk op Enter

Als u yes invoert, komt de richting van het blok in vensters in het papierkader overeen met de richting van de lay-out.

Als u het invoegbasispunt opgeeft, wordt u gevraagd de objecten te selecteren.

Select objects: Gebruik een methode voor het selecteren van objecten

In het programma wordt een blok gedefinieerd aan de hand van de geselecteerde objecten, het invoegbasispunt en de opgegeven naam. Vervolgens worden de geselecteerde objecten uit de tekening verwijderd. U kunt de verwijderde objecten terugzetten door de opdracht OOPS te gebruiken, direct nadat u de opdracht BLOCK hebt gebruikt.



Het invoegbasispunt wordt de oorsprong van het coördinatenstelsel van het blok. Dit systeem loop parallel aan het gebruikerscoördinatenstelsel (UCS) dat actief was op het moment dat het blok werd gedefinieerd. Wanneer het blok in een tekening wordt ingevoegd, wordt het coördinatenstelsel parallel uitgelijnd aan het actieve UCS. U kunt dus een blok in elke richting in de ruimte invoegen door eerst het UCS in te stellen.

Titel: Re:Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: Reimer op do 16 09 2010, 12:49:54
Dit hoeft niet perse in een block. Wanneer je een textstyle maakt/aanpast kun je bij Annotative "Match text orientation to layout". Dit werkt hetzelfde als bij blocks en zet dus alles horizontaal in je viewport.

Reimer
Titel: Re:Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: EddyBeerke op do 16 09 2010, 14:02:40
Citaat van: Reimer op do 16 09 2010, 12:49:54
Dit hoeft niet perse in een block. Wanneer je een textstyle maakt/aanpast kun je bij Annotative "Match text orientation to layout". Dit werkt hetzelfde als bij blocks en zet dus alles horizontaal in je viewport.
Reimer
Ik wist wel dat het kon maar heb het niet aandachtig gelezen.
Titel: Re:Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: Red 0.18 op do 16 09 2010, 14:27:59
Bedankt voor de reacties, ik ga ze nog proberen. Het resultaat laat ik nog wel weten.

Red 0.18
Titel: Re:Het meedraaien van tekst aan de ucs van de viewport in Acad/civil 2011
Bericht door: roy_043 op vr 17 09 2010, 09:13:24
Citaat van: Reimer op do 16 09 2010, 12:49:54Wanneer je een textstyle maakt/aanpast kun je bij Annotative "Match text orientation to layout".
Werkt dit ook als de teksten genest in, bijvoorbeeld, een gespiegeld block zitten?