CADsite forum

AutoCAD => AutoCAD probleem => Topic gestart door: BarryCad op di 09 03 2010, 10:51:22

Titel: Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: BarryCad op di 09 03 2010, 10:51:22
Als ik een nieuw symbool aanmaak via de Editor en plaats ik het Basepoint centraal in het symbool.
Na het opslaan ga ik naar de desbetreffende tekening om even te testen of alles goed gaat, dan merk ik dat het Basepoint ineens heel ergens anders is.

Symbool zie ik dan een heel stuk schuin naast de muisaanwijzer staan.
Erg onhandig...

Hoe zorg ik nou dat het basepoint van een symbool netjes centraal komt te staan EN BLIJFT staan?
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: DegTom op di 09 03 2010, 12:33:55
Kan je een dwg file met het desbetreffend probleem eens uploaden?
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: BarryCad op di 09 03 2010, 14:14:04
Citaat van: DegTom op di 09 03 2010, 12:33:55
Kan je een dwg file met het desbetreffend probleem eens uploaden?


Bij deze...

Als je dus het symbool aanklikt zie je het Basepoint schuin rechts onder.
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: julien op di 09 03 2010, 14:32:47
Het 0,0 punt in het block is het insertion point in een tekening.

Als je in de block editor alles verplaatst met startpunt 'center block' naar 0,0 bekom je het gewenste resultaat.
(zie bijlage)
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: BarryCad op wo 10 03 2010, 11:56:15
Citaat van: julien op di 09 03 2010, 14:32:47
Het 0,0 punt in het block is het insertion point in een tekening.

Als je in de block editor alles verplaatst met startpunt 'center block' naar 0,0 bekom je het gewenste resultaat.
(zie bijlage)

euhhhh  :shock:
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: julien op wo 10 03 2010, 11:57:31
Is het block dat ik aangepast heb in mijn vorige antwoord wat je wil bereiken?
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: BarryCad op wo 10 03 2010, 12:13:44
Ja, inderdaad.

Maar als ik dat symbool als nieuw block opsla en vervolgens op een tekening invoeg krijg ik hetzelfde resultaat als eerst.
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: julien op wo 10 03 2010, 13:03:24
Citaat van: BarryCad op wo 10 03 2010, 12:13:44
Ja, inderdaad.

Maar als ik dat symbool als nieuw block opsla en vervolgens op een tekening invoeg krijg ik hetzelfde resultaat als eerst.
Volgens mij maak je je block dan fout aan.
Als je je block opent in block editor en je tekent een lijn als volgt:

Line
0,0

Waar start je je lijn dan?
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: Reimer op wo 10 03 2010, 14:09:27
Controleer je ook of een block met dezelfde naam niet reeds bestaat in de tekening waar je hem gaat invoegen?

Reimer
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: BarryCad op do 11 03 2010, 11:30:13
Citaat van: julien op wo 10 03 2010, 13:03:24
Volgens mij maak je je block dan fout aan.
Als je je block opent in block editor en je tekent een lijn als volgt:

Line
0,0

Waar start je je lijn dan?

Aan de rechterkant, verticaal.
Beetje lastig uit te leggen zo.

Waar zou hij moeten staan volgens jou?
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: julien op do 11 03 2010, 11:53:48
Op het punt waar jij je basepoint wil hebben.

Als je een block aanmaakt in block editor maak je in feite een nieuwe tekening aan met zijn eigen 0 punt.
Als je dit block bewaart wordt het 0 punt van de net aangemaakte block (=tekening) gebruikt als basepoint van dat block in een nieuwe tekening.
Je moet dus je block zodanig opbouwen zodat je tekeningetje rond het 0-punt van de block tekenruimte zit.

Het klinkt allemaal veel moeilijker dan het is, wat ik deed bij jouw block is:

bedit van het block
(in blockeditor doe je dan:)
move
all
startpoint: center van je block
to: 0,0
save en close block editor.
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: EddyBeerke op do 11 03 2010, 14:15:47
Als je als simpel symbool nu eens alleen een cirkel tekent met als centerpunt 0,0.
Dan moet, wanneer je het block geplaatst hebt in een  tekening, het insertionpoint gelijk aan de centerpoint van de cirkel zijn.

Wat je ook kunt doen is (voor Acad2007 en misschien werkt het wel hetzelfde met een hogere versie):
In de tekening heb je nu een block staan die je net hebt getekend, klik deze aan en kijk of het goed is.
Hoewel je deze acties ook met "BEDIT" kunt doen is het soms sneller en makkelijker te begrijpen.
Na wat oefening (en verbeterwerk) krijg je het wel onder de knie.
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: BarryCad op vr 12 03 2010, 09:06:26
Allemaal bedankt zover.....ik ga er mee aan de slag.

En kom er op terug zodra het gelukt is.  :D
Titel: Re:Block Editor Basepoint (autocad 2010)
Bericht door: BarryCad op vr 12 03 2010, 10:22:58
Citaat van: julien op do 11 03 2010, 11:53:48
bedit van het block
(in blockeditor doe je dan:)
move
all
startpoint: center van je block
to: 0,0
save en close block editor.

Dit is gelukt!

Bedankt.  :wink: