Beste,
Is het mogelijk een rechthoek of polyline te stretchen net zoals een viewport. Het komt er dus op neer als ik één punt selecteer en ik naar een bepaalde richting beweeg het andere punt evenwijdig op de bewegingsrichting tegelijk meebeweegt.
Hopelijk snappen jullie mijn bedoeling
Mvg en alvast bedankt
Nee niet in 1 bewerking je moet het commando dan 2* toepassen
rechthoeken kan je wel vergroten/verkleine middels scale
Citaat van: Matthias op do 30 10 2008, 16:30:20
Beste,
Is het mogelijk een rechthoek of polyline te stretchen net zoals een viewport. Het komt er dus op neer als ik één punt selecteer en ik naar een bepaalde richting beweeg het andere punt evenwijdig op de bewegingsrichting tegelijk meebeweegt.
Hopelijk snappen jullie mijn bedoeling
Mvg en alvast bedankt
Beste Matthias,
Hopelijk bedoel je dit:
1) Selecteer de rechthoek die een polylijn is.
Hierbij worden alle vier hoekpunten voorzien van blauwe grips(warm)
2) Met de Shift toets ingedrukt pick je
bijv de twee rechtse hoekpunten zodat deze beide rode grips krijgen(hot).
3) Laat nu de Shift toets los en pick op een rode grip.
Je krijgt op de commandoregel:
** STRETCH **
Specify stretch point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:
4) Beweeg de muis naar links of rechts.
(Indien de Ortho is ingeschakeld worden de bovenste en onderste lijn
gelijktijdig gestretcht.)
Je kan natuurlijk ook bijv. @12345,0 ingeven.
Als de rechthoek geen polylijn is gaat het ook, maar dan moet je
drie lijnen selecteren en dan met stap 2 verder gaan,
Met vriendelijke groet, HofCAD CSI
PS 1 In bovenstaande uitleg wordt aangenomen dat de instellingen
voor de grips standaard staan: GRIPCOLOR 160 (blauwachtig), GRIPHOT 1 (rood)
en GRIPS 1 (aan).
PS 2 Met het commando STRETCH gaat het bijna net zo snel.
Citaat van: HofCAD op do 30 10 2008, 18:39:29
Citaat van: Matthias op do 30 10 2008, 16:30:20
Beste,
Is het mogelijk een rechthoek of polyline te stretchen net zoals een viewport. Het komt er dus op neer als ik één punt selecteer en ik naar een bepaalde richting beweeg het andere punt evenwijdig op de bewegingsrichting tegelijk meebeweegt.
Hopelijk snappen jullie mijn bedoeling
Mvg en alvast bedankt
Beste Matthias,
Hopelijk bedoel je dit:
1) Selecteer de rechthoek die een polylijn is.
Hierbij worden alle vier hoekpunten voorzien van blauwe grips(warm)
2) Met de Shift toets ingedrukt pick je
bijv de twee rechtse hoekpunten zodat deze beide rode grips krijgen(hot).
3) Laat nu de Shift toets los en pick op een rode grip.
Je krijgt op de commandoregel:
** STRETCH **
Specify stretch point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:
4) Beweeg de muis naar links of rechts.
(Indien de Ortho is ingeschakeld worden de bovenste en onderste lijn
gelijktijdig gestretcht.)
Je kan natuurlijk ook bijv. @12345,0 ingeven.
Als de rechthoek geen polylijn is gaat het ook, maar dan moet je
drie lijnen selecteren en dan met stap 2 verder gaan,
Met vriendelijke groet, HofCAD CSI
PS Met het commando STRETCH gaat het bijna net zo snel.
Juist wat ik nodig had. Dacht wel dat dit mogelijk was. Eens onder de knie gaat het vrij vlot.
Bedankt Hofcad
beste Matthias.
ik had je vraag anders opgevat
(een viewport blijft rechthoekig als je hem vergroot)
Met een normaal stretch commando kan je ook meerdere punten te gelijk verslepen door te zorgen dat deze binnen de selectie crossing vallen
je rechthoek is alleen geen rechthoek meer als de verplaatsing onder een hoek geschied
maar dat gebeurd ook via de grid methode
Per ongeluk kwam ik ooit Mstretch tegen (Express tools). Dit is geen oplossing voor dit probleem maar wel een leuke aanvulling. Je kunt meerdere crossing selections maken voor één stretch actie.
Reimer
Citaat van: Reimer op vr 31 10 2008, 08:15:54
Per ongeluk kwam ik ooit Mstretch tegen (Express tools). Dit is geen oplossing voor dit probleem maar wel een leuke aanvulling. Je kunt meerdere crossing selections maken voor één stretch actie.
Reimer
Dit kon toch ook al met stretch en optie cp (crossing poly)?
Dit klopt Joop, de grap is alleen dat je meerdere selecties kunt maken die allemaal meegaan. In bijgaand voorbeeldje kun je zien dat een viewport met stretch helemaal verplaatst wordt. Als ik mstretch gebruik op de verschillende zijkanten, dan worden beide kanten gelijk gestretched en blijft de inhoud van de viewport staan.
(allemaal wel leuk maar niet het werkt niet echt sneller)
Reimer.
k'snap'm
Je kunt ook scale gebruiken:
Selecteer je pline geef de onderhoek als basispoint.
Dan geef je "r" voor reference en selecteer je weer de onderhoek en de tegenoverliggende bovenhoek.
...