beste cadders,
Ik zit met een probleem wat betreft ucs, ik wil namelijk mijn hele tekening draaien wat betreft ucs, dus ik wil mijn tekening zo draaien dat de werkelijke noordkant ook noordelijk ligt. Dit kune je verandere met de ucs, Maar ik kan alleen de ucs draaien, dan teken ik wel naar volgens de goeie ucs maar dan is mijn tekening nog niet gedraaid. wie kan me helpen, met vriendelijke groet daan
Heb ik het mis als ik zeg dat je enkel nog een 'rotate' van je gehele tekening moet doen?
select - all - rotate - draaihoek
BTW, als je je registreerd heb je wat extra opties zonder verdere verplichtingen.
Hee julien,
Nouw kijk ik teken in een tekening, van een stad (rotterdam). En ik snap wat jij bedoelt maar daar veranderen mijn coordinaten door, en dat is nouw net wat ik niet wil,dus ik wil alles draaien maar dat wel de coordinaten gelijk blijven. maar bedankt voor je reactie
Plaats je deze tekeningen in een xref?
nee ik teken niet met xref
draai de ucs zo vaak je wilt maar zorg dat je uitendelijk het model weer op e.a opslaat met usc World
(deze onthoud autocad altijd en de world coordinaten zijn ook altijd op te vragen. ook als je in een zelf ingestelde ucs werkt.)
let wel door het commando ucs draait je kruisdraad en niet de tekening
indien je een bepaald stukje anders op je scherm wilt zien
kan dit door e.a. in een layout in een viewport te plaatsen
en deze vervolgens te draaien. (hoe dat moet staat al op het forum beschreven).
vervolgen kan je er in je layout nog zoveel overheen tekenen als je wilt.
ja ik snap wat je bedoelt, maar dat is toch nog niet helemaal wat ik bedoel. want volgens mij is er ook een code of functie die de tekening met de ucs draait. En het kan ook wel zo jij zei denkik, maar dat is ingewikkeld en te veel werk, als je met meerdere tracees moet werken, die allemaal een verschillende ucs hebben.
Mij lijkt de oplossing dat je de zodanig instelt dat je de noordzijde hebt waar je hem hebben wilt .
Je kunt namelijk de view van je tekening instellen onafhankelijk van je UCS.
De UCS blijft dan gelijk en aangezien je coordinaten bepaald worden tenn opzichte van je UCS veranderen die dus ook niet.
Hopelijk is dit een oplossing.
Joop
ja misschien is dat het joop, ik vrees het maar wil je dan zegge hoe ik mijn view kan veranderen, misschien doe ik dat op mijn manier verkeerd,
Ik heb het veranderen van de view point uitgeprobeerd en tot mijn verbazing kan men alleen in x-y plane draaien als men ook t.o.v. de x-y plane draait, al is het maar 0,01 graad.
Nu wil men normaal gesproken ook in deze richting draaien.
Dus doen we het op de "moeilijke" manier. Eigenlijk is het niet moeilijk, maar is het een weetje.
1)
Zet eerst de UCS icoon aan. Type
ucsicon
druk dan op ENTER en type
on
en druk weer op ENTER.
2)
ZOOM de tekening CENTER met als center point 0,0.
Trek vanuit punt 0,0 een hulplijn naar rechts.
3)
Type nu
rotate <ENTER>
all <ENTER>
0,0 <ENTER>
geef nu de gewenste hoek in of draai de tekening met de muis.
4)
Type nu op de commandline:
UCS <ENTER>
3p <ENTER>
0,0 <ENTER>
kies met de muis het einde van de hulplijn.
en druk op <ENTER> om de default draaing in de x-y plane te kiezen.
De UCS staat nu weer evenwijdig met de tekening.
Dit is de truk, en zoals je ziet: moeilijk is het niet.
Komt dit vaak voor dan kun je dit ook automatiseren.
Succes,
Joop
ook mogelijk
weer je overigens dat je ten alle tijden absolute coordinaten ten opzichten van het wcs nummeriek kan invoeren door een * te gebruiken
op deze wijze *5000,10000 of *5000,10000,100 als het 3d betreft
Bedoel je niet gewoon:
X axis rotate ucs
Y axis rotate ucs
Z axis rotate ucs
type plan en kies current..
inderdaat dat is een stuk sneller
type ucs
dan ob een selecteer een object
vervolgens plan current
terug plan w
ucs w
maar de coordinaten van de punten in ucs is nartuurlijk wel gewijzigd
(in wcs niet maar deze zijn lastiger te benaderen en verder komt de wijziging weer goed als je het geheel terug draai.)
volgens mij is een model layout combinatie toch de meest praktische oplossig.
zeker als je straks ook delen van het trace wil afdrukken zijn layouts reuze praktisch en maken ze het eventuele extra werk weer goed
Dit werkt inderdaad, maar jullie vergeten een ding:
CiteerNouw kijk ik teken in een tekening, van een stad (rotterdam). En ik snap wat jij bedoelt maar daar veranderen mijn coordinaten door, en dat is nouw net wat ik niet wil,dus ik wil alles draaien maar dat wel de coordinaten gelijk blijven. maar bedankt voor je reactie
De coordinasten mogen niet veranderen en zogauw je plan current zet kloppen de coordinaten niet meer.
Joop
ja dat klopt zei ik net ook al maar bij roteren het zelfde verhaal
Als je het volgens de methode doet die ik eerder aangegven heb blijven de coordinaten hetzelfde want door de UCS is ook het coordinatenstelsel gedraaid.
joop ik hoop dat ik het goed begrepen heb maar als ik je instructies volg dan krijg ik ongeveer het zelfde effect als ik zou hebben gekregen als ik het beeldscherm onder een hoek plaats
ofwel roteerd de tekening en de kruisdraad draait mee
het ziet er wel leuk uit maar aan de manier van tekenen veranderd niets
'de gevel' loopt nog steeds niet evenwijdig aan de kruisdraad.
volgensmij is de einige manier om dat te bereiken een gedraaide viewport
dan kan je met coordinaten werken in het model
en in de layout -> modelspacel staat je kruisdraad evenwijdig aan het door jezelf gekozen object.
Maar zijn de coordinaten nog hetzelfde.
Het gaat hier namelijk niet om een 3D tekening.
B.v. Stel er staat een vierhoek in de tekening met een hoek coordinaat van 100,150
Dan is bij een normale draaing van de tekening deze coordinaat veranderd in b.v. 236,145
Nu heb ik uit het begin van dit verhaal begrepen dat dit NIET de bedoeling is. :?:
wordt hier niet UCSFOLLOW bedoeld?
Hiermee volg je de ingestelde UCS
ok ik stel het volgende voor.
Draai je tekening 90 graden. of het aantal graden dat je het wilt hebben. en sla hem op of zo. geen idee wat je met de tekening wilt doen.
Draat daarna je Z axis rotate ucs ook 90 graden, nu heb je je tekening 90 graden gedraaid en zijn alle coordinaten nog steeds hetzelfde :D
Citaat van: JoopDit werkt inderdaad, maar jullie vergeten een ding:
CiteerNouw kijk ik teken in een tekening, van een stad (rotterdam). En ik snap wat jij bedoelt maar daar veranderen mijn coordinaten door, en dat is nouw net wat ik niet wil,dus ik wil alles draaien maar dat wel de coordinaten gelijk blijven. maar bedankt voor je reactie
De coordinasten mogen niet veranderen en zogauw je plan current zet kloppen de coordinaten niet meer.
Joop
Mischien is een optie om modelspace/paperspace te gebruiken:
Je tekent het gebouw of de stad ( of wat dan ook) in modelspace.
Vervolgens teken je het kader, rechteronderhoek, legenda enz.
in paperspace.
Daarna gebruik je het commando "MV" om een viewport te maken in paperspace.
Ga in dit viewport en gebruik het commando "DVIEW" , kies nu de optie "TWIST" en je kan de stad of het gebouw ( of wat dan ook) in je viewport draaien zoals je wilt terwijl in modelspace alles gewoon blijft staan met de oude coordinaten.
Hallo,
Na het lezen van dit hoofdstuk dat ik heel interresant vind kwam ik op de volgende site terecht http://members.home.nl/jpesebregts/index.htm
daar staat de uitleg bij het hoofdstuk autocad UCS.
hopend je hiermee geholpen te hebben