CADsite forum

AutoCAD => AutoCAD probleem => Topic gestart door: Andy B. op za 18 02 2006, 10:16:46

Titel: 3Ds Max probleempje
Bericht door: Andy B. op za 18 02 2006, 10:16:46
Het is wel niet over 3DS Max, maar een uitloper ervan. Misschien kan iemand toch helpen ...
Ik heb een tekening van een gebouw, maar ik wens nu een 'baksteen-look' aan mijn muren te geven. Iemand vertelde me iets over 'bumpmapping' maar ik vind de oplossing voor mijn probleem niet.
Kan er iemand me helpen ?

Thx
Titel: Re: 3Ds Max probleempje
Bericht door: ElectroArt op za 18 02 2006, 11:49:42
Ik weet ook niet zo veel over 3ds, maar mischien kan je dat wel doen met texture of bij materials.
Ik weet het niet zeker maarja je kan het proberen 
Titel: Re: 3Ds Max probleempje
Bericht door: Dnereb op za 18 02 2006, 21:25:42
Ik neem aan dat je dan bedoelt hoe doe ik dat in Acad als je het niet over 3ds Max hebt.
(Acad 2005)
Afijn,
Om het makkelijk te maken maak je de render toolbar zichtbaar.
- Klik op Materials
- klik meteen op duplicate (wordt een kopie van global material)
- Geef een naam aan het materiaal
- Klik By ACI uit en stel de gewenste bruin in met de schuifjes
- klik op het keuze rondeje van bump map.
- klik op de knop Find File (Standaard kom je dan in de directory met meegeleverde plaatjes...Textures)
- Selecteer brnbricb.tga
- klik op open
- zet de bump blend op 30
- klik op preview

als je dit materiaal aan een object toevoegt moet je ook de maping insdtellen zodat de bakstenen de goede grootte hebben.
als het materiaal een gespikkelde look heeft is de mapping te klein.
- klik op mapping
- selecteer het object
- activeer solids
- klik op adjust coördinates
- verhoog de schaal
- klik Ok
en render je scene nog een keer
Titel: Re: 3Ds Max probleempje
Bericht door: AHA-D op ma 20 02 2006, 09:41:41
Even voor de goede orde. Een aantal dingen moet je niet verwarren. Hierna enkele algemeenheden voor shading die, afhankelijk van het gebruikte programma, kunnen van toepassing zijn.

Kleur van een vlak is effen kleur. Door het instellen van reflectie en refractie kun je aangeven hoeveel licht teruggekaatst wordt en in hoeverre dit een spiegelend effect is (nabootsing ruw/glad oppervlak). Bij 'texture' leg je een beeld boven op het vlak en wordt dit beeld over het vlak "gedrapeerd". Er zijn instellingen mogelijk die bepalen hoe het beeld gedraaid en geschaald wordt en hoe de aanpassing gebeurt aan de geometrie van het vlak. Soms is textuur ook (semi-)transparant zodat je een kombinatie krijgt van basiskleur + oppervlakte-beeld. Bumpmap is een extra textuur die niet gebruikt wordt voor het beeld maar voor de grijswaarden. Aan de hand van de grijswaarde op een bepaalde plaats wordt aan het afgebeelde vlak op die plaats schaduw toegevoegd.

Je krijgt dus volgende resultaten.
Kleur + baksteen-bumpmap : een effen basiskleur met stenen die zich aftekenen in schaduweffect, ook de voegen zijn gekleurd.
Textuur : een echt baksteenpatroon met ingekleurde stenen en voegen, maar nogal doods.
Textuur + bumpmap : baksteenpatroon met extra schaduweffekt in de ruwheid van de stenen en diepte van de voegen. (Als de bumpmap van de stenen op een andere schaal staat dan de textuur krijg je grappige effekten)

Alex
Titel: Re: 3Ds Max probleempje
Bericht door: Andy B. op wo 08 03 2006, 13:36:56
Even ter verduidelijking: het is in 3DS Max 7 dat ik aan het werken ben.
Ok, ik vind een bitmap met een baksteen-look, en ik heb in de bumpmap een 'negatief' gezet, en op mijn bolletje zie ik duidelijk het reliëf dat ik wens te verkrijgen. Als ik nu render, dan krijg ik een bleekoranje muur. Niks baksteen, een egaal vlak.
Waar ben ik mis ?
Titel: Re: 3Ds Max probleempje
Bericht door: jo-king op wo 08 03 2006, 14:21:11
Citaat van: Andy B. op wo 08 03 2006, 13:36:56
Even ter verduidelijking: het is in 3DS Max 7 dat ik aan het werken ben.
Ok, ik vind een bitmap met een baksteen-look, en ik heb in de bumpmap een 'negatief' gezet, en op mijn bolletje zie ik duidelijk het reliëf dat ik wens te verkrijgen. Als ik nu render, dan krijg ik een bleekoranje muur. Niks baksteen, een egaal vlak.
Waar ben ik mis ?

1e: plak je het materiaal wel op het correcte object (als je naar de materiaal-bol kijkt, zullen er witte  driehoekjes verschijnen in de hoeken van het kadertje rond de bol)

2e: controleer je uvw mapping scale.. waarschijnlijk is je baksteen enkele duizende keren te klein, waardoor het lijkt alsof het  één kleur is, (zoals bij de schildertechniek pointilisme :p ) eenvoudigste manier is je object selecteren, en een modifier toepassen: "map scale" of zoiets (uvw map scaler?)

zet die eens op 1000 of zo. en test-render nog eens.

deze modifier moet je dan wel op alle objecten van het materiaal toepassen
Titel: Re: 3Ds Max probleempje
Bericht door: Dnereb op do 09 03 2006, 15:20:21
Er is trouwens een voor gekookt matriaal Bricks in 3ds max